Dieta matki karmiącej - co jeść i pić, aby nie zaszkodzić dziecku?

dieta matki karmiącej

Dieta matki karmiącej piersią

Dieta matki karmiącej powinna być przede wszystkim urozmaicona i lekkostrawna. Tak naprawdę powinno się mówić i myśleć o ‘diecie’ czy też korygowaniu błędnych nawyków żywieniowych już od momentu pojawienia się dwóch kresek na teście ciążowym, a nie dopiero po porodzie. Wszak stajemy się „stołówką” naszego dziecka już na etapie pobytu w brzuszku, a nie dopiero po 9 miesiącach. Ale wracając do diety karmiącej mamy – warto wyeliminować z niej potrawy smażone, tłuste i wzdymające, a zastąpić gotowanymi, duszonymi i chudymi. Zyska na tym nie tylko nasze maleństwo, ale również my – szybciej wrócimy do formy, a i nasza figura z pewnością się odwdzięczy. Odradzamy również produkty wysoko przetworzone, czyli: słodycze, fast-foody, zupy i dania typu instant, margaryny – zawierają morze niezdrowych tłuszczów trans, cukru, barwników i konserwantów.

Co można jeść karmiąc piersią?

Nie ma naukowych podstaw do stosowania restrykcyjnej diety eliminacyjnej przez matki karmiące dzieci bez objawów nietolerancji bądź alergii pokarmowej. Natomiast z pewnością dieta taka może wyrządzić wiele złego w organizmie matki. Im bardziej zadbamy o to, aby dieta mamy karmiącej była urozmaicona, tym większa szansa, że dostarczymy jej organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych – a tym samym otrzyma je również dziecko. Eliminowanie z diety konkretnych produktów ma sens dopiero wówczas, gdy zauważymy niepokojące objawy u dziecka – kolkę, wysypkę czy dolegliwości ze strony układu pokarmowego. W takim przypadku warto odstawić na 2-3 tygodnie podejrzany produkt i obserwować reakcje maluszka. Jeżeli dalej nie zaobserwujesz poprawy, włącz ponownie do diety wyeliminowany produkt a usuń inny – i tak do skutku, aż wytropisz „winowajcę”. Oczywiście, zawsze takie eksperymenty przeprowadzaj po wcześniejszej konsultacji z lekarzem pediatrą.

Produkty najczęściej alergizujące:
• jaja
• mleko
• kakao
• czekolada
• orzechy
• ryby
• soja

Ostrożność zachowaj w przypadku potraw ciężkostrawnych i wzdymających:
• kapusta
• groch
• grzyby
• śliwki suszone
• potrawy smażone

Przepisy dla matek karmiących piersią

Najważniejsze zasady komponowania jadłospisu matki karmiącej:
• jedz 4–5 posiłków dziennie, w miarę możliwości regularnie
• główne źródło energii w posiłkach powinny stanowić tzw. dobre węglowodany (kasza, ryż, pieczywo razowe, warzywa)
• 2 posiłki dziennie powinny zawierać produkty bogate w żelazo: chude mięso, wędlina, warzywa strączkowe
• elementem każdego posiłku powinny być warzywa lub owoce
• 2 razy w tygodniu jedz tłuste ryby morskie
• codziennie spożywaj kilka porcji produktów mlecznych (mleko, twaróg, jogurt, kefir, maślanka)
• pij przynajmniej 1,5–2,5 l płynów dziennie, najlepiej: niegazowaną wodę mineralną, herbatki owocowe, napar z kopru włoskiego, świeżo wyciskane soki.

Przykładowe menu dla matki karmiącej

(wydrukuj i daj mężowi/mamie/teściowej…;)

Jadłospis karmiącej mamy - dzień 1

Śniadanie:
• Płatki owsiane/jaglane (7 łyżek) z bananem i jogurtem naturalnym, zarodki pszenicy (łyżka), mielone siemię lniane (łyżka)
• Herbatka z kopru włoskiego

Drugie śniadanie:
• Bułka pełnoziarnista z masłem, sałatą, szynką drobiową i zielonym ogórkiem
• Kawa zbożowa

Przekąska:
• Owoc np. pieczona gruszka z cynamonem
• Garść orzechów włoskich
• Woda mineralna niegazowana

Obiad:
• Zupa np. krupnik lub jarzynowa
• Porcja chudego mięsa, np. pierś z indyka upieczona lub ugotowana na parze, surówka z marchwi, selera i jabłka
• Kasza gryczana z łyżeczką oleju lnianego

Podwieczorek:
• Kromka pełnoziarnistego pieczywa z masłem, sałata, 2 jajka na twardo ze szczypiorkiem i czerwoną papryką
• Kefir

Kolacja:
• Kromka razowego pieczywa z masłem, sałata, tłusty twaróg, rzodkiewki
• Sok pomidorowy

Jadłospis karmiącej mamy - dzień 2

Śniadanie:
• 2 kromki chleba na zakwasie z masłem, sałatą
• Herbata z pokrzywy

Drugie śniadanie:
• Koktajl – zmiksowane płatki owsiane (5 łyżek), dowolne kiełki (1 łyżka), jogurt naturalny
• Morele (2-3 sztuki)

Przekąska:
• Owoc np. gruszka
• Garść pestek dyni
• Szklanka wody mineralnej

Obiad
• Zupa pomidorowa z ryżem, łyżką jogurtu naturalnego i natką pietruszki
• Porcja ryby ugotowanej na parze np. łosoś posypany posiekaną natką pietruszki i koperkiem
• Fasolka szparagowa polana łyżką oleju sezamowego

Podwieczorek:
• Mieszanka warzyw na patelnię – uduszone na oliwie z oliwek
• Szklanka wody mineralnej

Kolacja:
• Kromka pieczywa
• Mozarella z pomidorem polana olejem lnianym

Jadłospis karmiącej mamy - dzień 3

Śniadanie:
• Omlet ze szczypiorkiem
• Świeżo wyciskany sok owocowo-warzywny

Drugie śniadanie:
• Koktajl ze zmiksowanych płatków owsianych (5 łyżek), maślanki, malin lub truskawek

Przekąska:
• Owoce – np. 5 suszonych śliwek lub fig, zamiennie: brzoskwinia lub nektarynka
• Szklanka wody mineralnej

Obiad:
• Gulasz warzywny z kaszą jaglaną z dodatkiem chudego mięsa (indyk, królik, perliczka)

Podwieczorek:
• Bułka grahamka z twarogiem, koperkiem i ogórkiem
• Kawa zbożowa / herbatka z kopru włoskiego

Kolacja:
• Tost z pełnoziarnistego pieczywa z serem i pomidorem
• Świeżo wyciskany sok warzywny

Jadłospis karmiącej mamy - dzień 4

Śniadanie:
• Pieczywo na zakwasie z masłem, sałatą, twarogiem i ogórkiem
• Kawa zbożowa lub z cykorii

Drugie śniadanie:
• 2 jajka sadzone z dodatkiem szpinaku
• Herbata z rumianku

Przekąska:
• 5 suszonych moreli, garść orzechów laskowych
• Szklanka wody mineralnej

Obiad:
• Pulpety z cielęciny gotowane w sosie pomidorowym z natką pietruszki, kasza pęczak
• Barszcz czerwony czysty

Podwieczorek:
• Surowe warzywa (marchew, papryka, seler naciowy) pokrojone w słupki, z dodatkiem sosu na bazie serka + grzanki z pełnoziarnistego pieczywa.
• Szklanka wody mineralnej

Kolacja:
• Kanapka jasnego pieczywa z masłem, sałatą i pastą rybną
• Sok owocowo-warzywny

Dieta matki karmiącej: ile i co należy pić?

Aby matka karmiąca mogła wytworzyć niezbędną dla dziecka ilość pokarmu, powinna wypijać minimum 1,5–2,5 litra płynów dziennie (ilość sugerowana przez dietetyków), wliczając w to napoje, zupy i owoce. Do wytworzenia 700 ml mleka dziennie potrzebujesz około 2,5 litrów płynów. W okresie połogu i na wczesnym etapie laktacji prawdopodobnie i tak będziesz odczuwać większe niż zwykle pragnienie – najlepiej zawsze mieć wtedy pod ręką butelkę wody mineralnej.

Kawa zbożowaOprócz wody warto pić herbatki owocowe, tzw. herbatki laktacyjne (znane również jako herbatki mlekopędne – na bazie kopru włoskiego albo gotowe mieszanki dla kobiet karmiących).
Świetnym wyborem będzie również herbata rooibos – czyli napar z liści czerwonokrzewu, który nie zawiera teiny (teina to chemicznie substancja analogiczna do kofeiny - w większych ilościach może szkodzić dziecku). Herbata rooibos stanowi natomiast doskonałe źródło żelaza, a także stymuluje wydzielanie pokarmu.

Ogranicz picie czarnej kawy – zamiennie sięgaj po kawę zbożową (lub z cykorii) z mlekiem.
W czasie trwania laktacji repertuar napojów koniecznie wzbogać o soki – najlepiej świeżo wyciskane owocowe i warzywne. Pamiętaj jednak, że są one na tyle sycące, iż z powodzeniem mogą zastąpić pełnowartościowy posiłek. Nie zapominaj także o kompotach – te na bazie świeżych bądź mrożonych owoców i bez dodatku cukru świetnie ugaszą pragnienie bez ryzyka dla figury.

Herbatki dla niemowląt?

Dopajanie niemowląt to temat budzący spore kontrowersje. Czy trzeba dopajać? Jeśli tak, to kiedy i co podawać? Ile płynu powinno wypijać niemowlę? Na początek nieco danych: niemowlę ważące mniej niż 10 kg potrzebuje około 1 litra płynów dziennie (ale nie więcej niż 1,5 litra).
Niemowlę karmione piersią przez pierwsze 4–5 miesięcy życia nie musi być dopajane. To mleko jest napojem i pokarmem malca. Pamiętaj jednak, aby częściej przystawiać dziecko do piersi w upalne dni. Podawanie dodatkowych napojów będzie konieczne dopiero, gdy zaczniesz rozszerzać dietę niemowlaka.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym - w upały trzeba pamiętać o dopajaniu takiego maluszka. Przez pierwsze 4 miesiące życia wybieraj głównie wodę – najlepsza będzie przegotowana lub mineralna, koniecznie atestowana przez Instytut Matki i Dziecka.
Okazjonalnie lub na późniejszym etapie wybieraj lekkie herbatki ziołowe (zioła polecane przez pediatrów: koper włoski, anyż, kmin, rumianek), ziołowo-owocowe, owocowe (napary z owoców wprowadzamy zgodnie z kolejnością włączania ich do diety malca!).

 

do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl